Gemiddeld genomen hebben we elke twee maanden wel een serieuze sollicitant die ons assessment dusdanig goed maakt dat we graag een kennismakingsgesprek inplannen. Sinds begin 2023 waren dat er ineens vijf per maand. Super gaaf natuurlijk, maar we begonnen ons wel snel af te vragen waar die groei vandaan kwam. Wat hadden we anders gedaan?
Kwalitatieve sollicitanten in overvloed: Ons geheim tijdens arbeidsmarktkrapte
Geschreven door Linda
1. De locatie van vacatures
Omdat we eigenlijk altijd wel op zoek zijn naar nieuw talent om ons team mee uit te breiden hebben we een aantal plekken waar onze vacatures te vinden zijn. Zo gebruiken we 10kb.homerun.co/, hebben we een samenwerking met jouwICTvacature.nl, plaatsen we af en toe een nieuwe vacature op Indeed en hebben we een advertentie lopen via LinkedIn. We merkten dat de stijging in sollicitanten eigenlijk helemaal niet via de ‘gekochte’ kanalen liep, maar dat we direct werden gemaild door nieuwe kandidaten. Dat gaf dus geen verklaring voor de groei.
2. De tijd van het jaar
Als studenten klaar zijn met hun studie en de zomervakantie begint, zien we eigenlijk altijd wel een stijging in het grote solliciteren-naar-een-grote-mensen-baan. Daardoor zien we vaker een stijging in sollicitanten in de zomerperiode, maar dit jaar begon deze stijging veel eerder dan verwacht. Bovendien waren de kandidaten ook veelal doorstromers en juist niet alleen recent afgestudeerden. Ook dit gaf dus geen indicatie in waar de stijging vandaan kwam.
3. Kantoorhond kreeg een LinkedIn profiel
Raar maar waar: het enige wat we écht anders hadden aangepakt in vergelijking met voorgaande jaren was het aanmaken van een account voor onze kantoorhond op LinkedIn: Pippa de kantoorhond. Sinds april 2021 wandelt Golden Retriever ‘Pippa’ rond op ons kantoor (lees hier het blog met onze ervaringen). Als ‘ludiek kijkje achter de schermen’ besloten we voor haar een account aan te maken op LinkedIn waar we om de paar weken een foto delen die door een van onze developers onder werktijd wordt gemaakt. Klein verhaaltje erbij en delen maar. Waar onze ‘reguliere’ posts vanaf de bedrijvenpagina van 10KB op LinkedIn gemiddeld zo’n 200 impressies hebben, doet een post van Pippa het met gemiddeld 1500 impressies significant beter. Bovendien zijn dat ook voornamelijk impressies bij mensen uit ons werkveld (software ontwikkelaars en developers).
Waarom zorgen schattige hondenfoto’s nou voor meer sollicitanten?
We snappen heel goed dat een foto van een hond het beter doet op socials dan een artikel over een framework waar we graag mee werken. Maar alleen impressies zeggen natuurlijk niet zo veel over de actie die mensen vervolgens ondernemen. We hebben wel een vermoeden: onderaan de streep zijn veel webdevelopment bedrijven hetzelfde. Je krijgt bijna overal wel een fatsoenlijk salaris, werkgevers doen hun best met secundaire arbeidsvoorwaarden en het soort werk wat je gaat doen verschilt in essentie ook niet zo veel van elkaar. Het hebben van een kantoorhond is iets wat ons onderscheidt van andere bedrijven. Het zegt iets over de sfeer, maar zeker ook over de cultuur die hier heerst. Dat kijkje achter de schermen maakt dat potentiële collega’s een betere inschatting kunnen maken of ze hier op hun plek zouden zijn (of niet), los van het werk wat ze hier zullen gaan doen.
Is een kantoorhond de enige manier om meer sollicitanten aan te trekken?
Je zou nu de conclusie kunnen trekken dat elk bedrijf met een tekort aan werknemers een kantoorhond aan zou moeten nemen met bijbehorend LinkedIn profiel, maar dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht en niet voor iedereen haalbaar. Wat we doen met dat profiel – namelijk een kijkje achter de schermen geven en een beeld scheppen van onze werkcultuur – is wél iets wat andere bedrijven natuurlijk ook kunnen doen. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waarom wil iemand graag bij jou werken? Hoe laat jij toekomstige collega’s weten in wat voor cultuur ze terecht komen als ze bij jou aan de slag zouden gaan? Door antwoord te geven op deze vragen (en ze ook vooral te communiceren met je doelgroep), krijgen toekomstige werknemers een duidelijk beeld van jouw organisatie.